Életképek

Címlap

Országos angol nyelvi verseny

Az Országos angol nyelvi verseny megyei fordulójába jutottak Szabó Ármin, Ackermann Mór, Korcsog Liliána, Ecsédi Zsófia és Berta András 7.A és Bánhegyi András, Mihó Mór, Kondé Zsóka, Simity Zorán és Szabó-Győrfy Csongor 8.A osztáylos tanulók. Felkészítő tanárok: Ambrus-Huszárik Tamara, Máthé Ildikó, Rebek Renáta és Széki Mirella.

 

Bugát Pál Természetismereti Vetélkedő

A Bugát Pál Kárpát-medencei Középiskolai Természetismereti Műveltségi Vetélkedő döntőjébe jutottak a Józsa Tamara 12.B, Balis Dominik 12.B, Márhoffer Soma 12.A tanulókból és a Hangya Kinga, Kispál Kamilla, Szabó Natália 11.B osztályos tanulókból álló bányais csapatok. Felkészítő tanárok: Bakk János, Korsósné Jávorka Zsuzsanna, Labancz István, Pető Szabolcs, Reiterné Makra Zsuzsanna, Szabó Ödön, Szittyai István, dr. Ujlaky István.

Szabadfogású Számítógép Verseny

Január 14-én rendezte meg a Szabadfogású Számítógép Verseny ("Formáld a Világod!") ünnepélyes díjátadóját a C3 Kulturális és Kommunikációs Központ.
A nagy múltra visszatekintő versenyen 19 év alatti fiatalok indulhatnak bármilyen digitális alkotással. A beérkezett pályamunkákat neves szakemberekből álló zsűri értékeli.
A díjátadón a legjobb 12 pályamunkát készítő diákot jutalmazták. Köztük a Bányai 10.A osztályában tanuló Forgó Olivért, aki egy Arduino alapú infrahárfát készített, amelyen húrok nélkül is lehet zenélni.
A díjazott munkákat egy héten keresztül meg lehet tekinteni a Deak17 Gyermek és Ifjúsági Művészeti Galériában, Budapesten.

Irinyi János Kémiaverseny

Az Irinyi János Országos Kémiaverseny megyei fordulójába jutottak:

Székedi Fanni 10.A, Fazekas Levente 10.A, Fekete Balázs 10.B, Gaál Tamás 10.A, Tóth Hanga Katalin 9.A, Csonka Lilla 9.B, Heizer Panni 9.B és Szénás Gréta 9.B. Felkészítő tanárok: Labancz István, Pető Szabolcs és Reiterné Makra Zsuzsanna.

Történelem versenyeredmények

Országos Történelem Tantárgyi Verseny 7-8 évfolyam: második fordulóba jutott tanulók:
1.    Fábián Gergő 8.B
2.    Heizer Orsolya 8.B
3.    Zsák Ádám 8.A
Felkészítő: Nagy Ildikó
4.    Bánhegyi Barnabás 7.B
5.    Siklós Réka 7.B
Felkészítő: Berkecz Pál

Savaria Országos Történelem Verseny második fordulóba jutott
1.    Heizer Panna 9.B
Felkészítő: Nagy Ildikó

Vámos Károly Német Nyelvi Verseny

A Katona József Gimnázium által szervezett Vámos Károly Német Nyelvi Versenyen Szabó Natália 11.B 3. helyezett lett. Felkészítő tanár: Molnár Marianna.

Műfordító verseny

A 2022/2023-as tanév angol nyelvi műfordítóversenyén ismét két kategóriában versenyeztek a diákok. Az eredményhirdetést a hagyományos karácsonyi ünnepségen tartottuk meg, a díjazott munkák pedig megtalálhatók az iskolai honlapon. Eredmények:

I. kategória
1. hely: Kovács Krisztina 10.B
2. hely: Domián Petra 8.A
3. hely: Bernáth Theodóra 10.B és Mikukláss Dorka 9.B
Dicséret: Csonka Lilla 9.B, és Fábián Panna 8.A

II. kategória
1. hely: Nyíri Kata Luca 11.A
2. hely: Orosz Sándor 11.B
3. hely: Pap Marcell 11.A
Dicséret: Bajáki Borbála 10.A és Kakuszi Bence 10.A

Bolyai Természettudományos Csapatverseny

A Bolyai Természettudományi Csapatverseny megyei fordulójában a következő eredményeket érték el a bányais csapatok:
Berta András, Makkos Boldizsár, Német Donát, Szabó Ármin 7.A osztályos tanulókból álló Marino 565 csapat 2. helyezést ért el és bejutott az országos döntő írásbeli fordulójába.
Felkészítő tanár: Labancz István, Pető Szabolcs, Szittyai István
Botos Gergő, Dinnyés István, Sándor-Teszáry Szabolcs, Tamás Gergő 7.B osztályos tanulókból álló Hungarolid-ok nevű csapat 3. helyezést ért el. (döntős)
Felkészítő tanár: Szabó Ödön, Bakk János, Labancz István, Dr.Ujlaky István
Suba Olivér, Szabó-Győrfy Csongor Szöllősi Szabolcs, Zólyomi Csongor 8.A osztályos tanulókból álló „Hány ujja van a malacnak?” nevű csapat 1. helyezést ért el. (döntős)
Felkészítő tanár: Szabó Ödön, Bakk János, Labancz István, Pető Szabolcs
Fábián Gergő, Csukás Barna, Halmos Márton, Kondorosi Vencel 8.B osztályos tanulókból álló „Mind 1” nevű csapat 2. helyezést ért el. (döntős)
 Felkészítő tanár: Szabó Ödön, Bakk János, Labancz István, Pető Szabolcs
Kovács Adél Emma, Nagymihály Liza Lara, Nyirády Jázmin Nóra, Zsák Ádám Attila 8.A osztályos tanulókból álló Bazaltos 4-es nevű csapat 3. helyezést ért el. (döntős)
 Felkészítő tanár: Szabó Ödön, Bakk János, Labancz István, Pető Szabolcs

Implom Helyesírási Verseny

Tóth Hanga Katalin 9.A osztályos tanuló az Implom József Középiskolai Helyesírási Verseny megyei fordulóján 6. helyezést ért el. Felkészítő: Varga Györgyi.

 

Dürer Verseny

A XVI. Dürer Verseny régiós fordulójából az országos döntőbe jutott az Ádám Zsófia 12.B, Márhoffer Soma 12.A és Nyíri Kata Luca 11.A osztályos tanulókból álló csapat az F (fizika) kategóriában illetve E (matematika) kategóriában Petrányi Lilla 10.A Kocsis Péter és Holló Martin, a Budapesti Fazekas Mihály Gimnázium tanulói csapattársaként. (Felkészítő tanárok: Szittyai István és Bakk János, Reiterné Makra Zsuzsanna.)

OKTV 2. fordulóba jutott diákjaink

Az Országos Középiskolai Tanulmányi Verseny 2. fordulójába jutottak a következő tanulók:

angol nyelv I. kategória: Farkas Orsolya 11.A, Nyíri Kata Luca 11.A, Pap Marcell 11.A (felkészítő tanárok: Ambrus-Huszárik Tamara, Rebek Renáta)
biológia II. kategória: Józsa Tamara 12.B (Korsósné Jávorka Zsuzsanna, Szabó Ödön)
francia nyelv I. kategória: Kapás Anna 11.A (Keresztes-Gudmon Veronika)

kémia II. kategória: Józsa Tamara 12.B (Labancz István)
matematika II. kategória: Bogár-Szabó Mihály 11.A, Ecsédi Dániel 11.A (Varga József)
történelem: Völgyesi Máté 12.B (Berkecz Pál)

Rátz Tanár Úr Életműdíjat kapott Varga József tanár úr

Rátz Tanár Úr Életműdíjat kapott Varga József tanár úr, iskolánk matematika-fizika szakos tanára. Az ünnepélyes díjátadóra 2022. 12.12-én, a Magyar Tudományos Akadémia dísztermében került sor.

A díjat három nagyvállalat, az Ericsson Magyarország, a Graphisoft és a Richter Gedeon Nyrt., alapította, hogy elismerjék azon pedagógusokat, akik a matematika-, fizika-, kémia és biológiaoktatás területén nyújtanak kimagasló teljesítményt.

 

Gratulálunk!

Kisfilm a díjazottról, díjazottal: https://www.youtube.com/watch?v=KgGuTtJ3Vik További megjelenések: https://www.ratztanarurdij.hu/dijazottak , https://itcafe.hu/hir/ratz_tanar_ur_dij_2022.html

NJE GAMF Országos Programozó Verseny

A Neumann János Egyetem GAMF Kara harmadszor rendezte meg országos programozó versenyét középiskolás diákoknak. Az idei évben 102 csapat nevezett a versenyre 3 országból.

A verseny első három fordulójában a csapatoknak 27 kreatív programozási feladatot kellett megoldaniuk. Az összegyűjtött pontjaik alapján a legjobb 15 csapat kapott meghívást a márciusi döntőre, amely a GAMF Karon lesz.
A Bányaiból 5 csapat nevezett a versenyre, és két csapatunk bejutott a döntőbe.
Eredményeink:
Döntős csapataink:
"42" - Nyíri Kata Luca (11.A), Kovács Vid András (12.B), Gál Nándor (12.B)
"Kocka apostolok" - Forgó Olivér (10.A), Fazekas Levente (10.A), Hajnal Balázs (11.A)
További helyezések:
19. hely: "HeLiKo" - Kovács-Bánhalmi Hédi Zita (10.A), Petrányi Lilla (10.A), Nagy KOrina Vanda (10.A)
21. hely: "BJG 1600A Wireless Mouse™" - Bogár-Szabó Mihály (11.A), Mihalik Sára (11.A), Ecsédi Dániel (11.A)
38. hely: "A Python szorításában" - Ferencz József Bertalan (10.A), Horváth Zsolt (10.A)
Felkészítők: Krett György, Kiss Róbert.
 

Bolyai anyanyelvi csapatverseny

A Bolyai anyanyelvi csapatverseny országos döntőjében a 6.B osztályos csapat 7. helyezett lett. A csapat tagjai: Csillik Mihály, Marticsek Maja és Szabó Vince. 15. helyezést ért el a Király-Kósa Kamill, Német Donát és Szabó Ármin 7.A osztályos tanulókból álló csapat. Felkészítő tanár: Brenyóné Malustyik Zsuzsanna.

A Bolyai Anyanyelvi Csapatversenyen a Hunnia körzetben 9. helyezést ért el Bajáki Borbála, Demeter Emma, Orosz Dorka, Pozsonyi László 10.A osztályos tanulók csapata. Felkészítő tanár: Borsós Nikolett.

Középiskolás Kiválóságok Napja

2022.11.30-án a "Középiskolás Kiválóságok Napja" alkalmából Kecskemét Megyei Jogú Város Önkormányzata az elmúlt tanév versenyeredményei alapján elismerésben részesítette a Bányai Júlia Gimnázium néhány diákját illetve egy felkészítő pedagógusát. Valamennyi díjazottunk több országos vagy nemzetközi versenyeredménnyel rendelkezik. 
A bányais eredmények megtekinthetők az iskola weblapjáról letölthető excel táblákban, melyekben megtalálhatóak a már elballlagott tanulóink tavalyi kiemelkedő országos, többek között OKTV döntős eredményei is. Minden tanévben több száz versenyeredmény születik, nagyon sok tanulónk tehetségéről és szorgalmas munkájáról tanúskodva.
A most elismerésben részesített tanulók és pedagógus: Forgó Olivér 10.A, Hangya Kinga Imola 11.B, Kakuszi Bence 10.A, Kovács-Bánhalmi Hédi Zita 10.A, Mihalik Sára 11.A, Nagy Korina Vanda 10.A, Nyíri Kata Luca 11.A, Petrányi Lilla10.A, Székedi Fanni 10.A, Tóth Hanga Katalin 9.A és Kiss Róbert.

Jelentkezés a központi írásbeli felvételi vizsgára

Számítógéppel kitölthető jelentkezési lap: kattintson ide

Elektronikus jelentkezés (Ügyfélkapu regisztrációval kitölthető jelentkezési felület): https://ejel.kozfelvir.hu/

Felvételi tájékoztató, előkészítő és beiskolázási programok

A felvételi tájékoztatót itt találja, a matematika előkészítőről és a beiskolázási programokról pedig itt tájékozódhat.

SZTE TTIK Kutatóiskola konferencia

2022.11.25-én pénteken rendezte meg a Szegedi Tudományegyetem Természettudományi és Informatikai Kara a 2021/2022-es évben pályázati támogatásban részesült középiskolai kutatások bemutató konferenciáját.
A Bányai Júlia Gimnázium két kutatási projekttel nyert támogatást az egyetemtől.
A konferencián Kovács-Bánhalmi Hédi Zita (10.A) mutatta be a Gravity Bank címet viselő projekt kutatási eredményeit. (A kutatási projekt további két tagja: Mihalik Sára (11.A) és Nyíri Kata Luca (11.A) volt.)
Kakuszi Bence és Forgó Olivér (mindketten 10.A) az Eco Gym című kutatási projektjük eredményeit ismertették a mintegy 100 fős közönség előtt. (A kutatási csapat harmadik tagja: Tóth Hanga Katalin volt.) Felkészítő tanár: Kiss Róbert.
Az egyetem tervei szerint a kutatóiskolai pályázaton nyertes iskolák kutató diákjai a következő tanévektől már felvételi pontokat kapnak a munkájukért (függetlenül attól, hogy korábbi években történt-e a kutatás). Így a most előadó diákok már többletpontokat szereztek a felvételire, ha az SZTE TTIK-t jelölik meg továbbtanulási célként.

Az MTA Alumni Program idei évadjának harmadik előadása

Dr. Kovács Zoltán akadémikus, a Szegedi Tudományegyetem Gazdaság- és Társadalomföldrajz Tanszékének egyetemi tanára az intézményünk meghívására látogatott el iskolánkba. Az előadásának témája sok érdeklődőt vonzott, hiszen a világméretű urbanizáció és annak következményei – a klímaváltozás mellett - az egyik legfontosabb globális környezeti probléma lett napjainkra. Jelenleg a világ népességének, amely mára már a 8 milliárdot is túllépte, több mint a fele él városokban. Ez az arány az előrejelzések szerint tovább fog növekedni és 2050-re a világ lakosságának, mintegy 66%-a lesz városlakó.

A professzor arra is rávilágított, hogy nem csupán arról van szó, hogy növekszik a városlakók aránya, hanem ez a hiperurbanizáció elsősorban az úgynevezett megavárosokat, a 10 milliónál nagyobb népességű óriásvárosokat érinti. A városodás súlypontja is megváltozott az elmúlt évszázad folyamán, a fejlett világ országaiból áttevődött a fejlődő világ országaiba. A két eltérő gazdasági térségben egészen másféle mozgatórugója van az urbanizációnak, és a problémák is másféle módon jelentkeznek. A fejlett világ országaiban globális gazdasági hatások indukálják az urbanizációt, így  a városok szétterülése, a növekvő motorizáció, a környezeti károk, a zöldterületek csökkenése, a parkolási gondok és az ingázás nehézségei jelentik a legnagyobb gondot. A fejlődő világban viszont a vidéki nyomorból a nagyvárosokba menekülő szegények tömegei okozzák a városbővülést, így itt a lakhatás megteremtése, a közművek kiépítése jelent égető problémát. Sajnos, egyik folyamat sem járul hozzá az élhető városokhoz és a  gondok kezelése mindkét esetben rendkívül komplex feladatot jelent.

Az előadás tartalma nagyon sok gondolatot, kérdést ébresztett diákjainkban, így az egyórás időtartamra tervezett program további egy órával meghosszabbodott és egy kötetlen beszélgetéssel zárult. A tanulóink kíváncsiak voltak arra, hogy hazánkban a városfejlesztési törekvések miként valósulnak meg és milyen társadalmi, gazdasági következményekkel járnak. Melyek azok a városfejlesztési és várospolitikai megoldások, amelyek választ tudnak adni a nagyvárosi fejlődés problémáira.

Megtisztelő volt számunkra, hogy együtt gondolkodhattunk egy akadémikussal!

 

Látogatás a Neumann János Egyetemen

2022.11.18-án, pénteken a Bányai gimnázium 6.B osztálya látogatást tett a Neumann János Egyetemen. A diákok a környezettudatosság és energiahatékonyság témájú városi projekt keretében ismerkedtek az NJE Campus épületének technológiai megoldásaival, valamint az egyetem GAMF Karán fejlesztett elektromos járművek működésével.

 

Bolyai Anyanyelvi Csapatverseny

A Bolyai Anyanyelvi Csapatverseny (5-8. évfolyam) körzeti fordulójának eredményei:

5. évfolyam (felkészítő: Borsós Nikolett)
6. helyezett: Balla Vince, Farkas Zsófia, Rapi Viktória, Tóth Bíborka

6. évfolyam (felkészítő: Brenyóné Malustyik Zsuzsanna)
1. helyezett, döntős: Csillik Mihály, Marticsek Maja, Szabó Vince 6.B osztályos tanulók
4. helyezett: Baski Zsanett, Gonda Ábel, Kismarczi Botond, Szénás Viktória – 6.A osztályos tanulók
5. helyezett: Molnár Máté, Schimó Ferenc, Zólyomi Botond – 6.A osztályos tanulók

7. évfolyam
1. helyezett, döntős
Király-Kósa Kamill, Német Donát, Szabó Ármin – 7.A osztályos tanulók
felkészítő: Brenyóné Malustyik Zsuzsanna
2. helyezett, döntős
Botos Gergő, Dinnyés István, Tamás Gergő – 7.B osztályos tanulók
felkészítő: Varga Györgyi
5. helyezett
Bátay Liliána, Bognár Nóra, Kakuszi Lili, Mohay Janka – 7.A osztályos tanulók
felkészítő: Brenyóné Malustyik Zsuzsanna
6. helyezett
Berta András, Dúl Eszter, Ecsédi Zsófia, Makkos Boldizsár – 7.A osztályos tanulók
felkészítő: Brenyóné Malustyik Zsuzsanna

8. évfolyam
1. helyezett, döntős
Gyenes Zsuzsanna, Heizer Orsolya, Kovács Anna Borka, Papp Hanna – 8.B osztályos tanulók
felkészítő: Borsós Nikolett
4. helyezett
Simon Katica, Solymosi Petra, Szarka Gabriella, Vincze Valéria – 8.B osztályos tanulók
felkészítő: Borsós Nikolett
6. helyezett
Domián Petra, Kovács Luca Kata, Molnár Petra, Nagy Katalin – 8.A osztályos tanulók
felkészítő: Varga Györgyi

Városi felolvasó verseny

A Városi felolvasó versenyen (Varga Györgyi felkészítő tanár):
I. helyezett: Szecsődi Szonja 9.B
II. helyezett: Csóka Botond 9.B; Siklós Réka 7.B
III. helyezett és különdíj: Erős Fanni 9.A
 

Az MTA Alumni Program idei évadjának második előadása

2022. november 10-én dr. Endrődi Balázs, a Szegedi Tudományegyetem Fizikai Kémiai és Anyagtudományi Tanszék adjunktusa öregdiákként tért vissza iskolánkba. Az előadó jelenlegi kutatási területe a szén-dioxid elektrokémiai redukciójához kapcsolódik. A kutató úgy osztotta két tematikus egységre a témát, hogy az előadás első részén a kémia iránt érdeklődő, de az elektrokémia témájával tanórákon még nem találkozó 8. és 9. osztályos diákjaink is részt tudtak venni. Ebben az előadásrészben a hangsúly főként a megoldandó társadalmi problémákon, s azok műszaki-természettudományi vetületén volt. Az előadás második részén már csak a felsőbb éves (10-12. évf.) diákjaink maradtak, akik kémiából vagy fizikából készülnek az emelt szintű érettségire, szakkörökre, versenyekre járnak. Ekkor a kutató bátran lemerült az elektrokémia mélyére, s az első részben felvetett műszaki-természettudományi problémák lehetséges megoldásait vázolta a diákoknak. Konkrét mérési eredményekkel itt ismertette kutatócsoportjuk folyamatban lévő munkáit, s jövőbeli terveit. A tematikus építkezés tovább folytatódott. Az előadásnak ebben a nehezebb részében is először olyan problémákkal találkoztak a diákok, amelyek előfordulnak a tanórákon is, majd az itt átismételt alapelveket alkalmazva olyan gyakorlati alkalmazásokkal ismerkedhettek meg tanulóink, melyekre a tanórákon nincs már idő.
A végig interaktív, kérdésekkel tarkított előadás során a hallgatóság a számukra optimális, még megugorható mértékben volt „terhelve”.
Pályaorientációs szempontból is nagyon értékes volt ez a két alternatív tanóra. Mivel nincs elég élő kapcsolat a középiskolák és az egyetemek között, a középiskolai tanároknak gyakran nehéz megmutatni akár a faktos diákjainknak is, hogy mi végre az egész erőfeszítésük, mire fut ki az egész az egyetemen. Gyönyörű példáját adta a kutató annak, hogyan képezi az egyetemi tananyag alapját az a törzsanyag, amit az emelt szintű érettségire megtanulnak diákjaink. Ezen kívül egy kutatóvegyész napi munkájába is betekinthettek diákjaink.
Fontos, jó megerősítés volt ez diáknak, tanárnak!

 

Európai Informatikai Diákolimpia

2022. október 16. és 23. között a törökországi Antalyában rendezték meg a második lányoknak kiírt informatikai diákolimpiát. 44 országból közel 100 versenyzője volt az EGOI (European Girls' Olympiad in Informatics) versenynek, ahol Nagy Korina Vanda 10.A osztályos tanulónk bronzérmet szerzett. Korina a Nemes Tihamér Versenyen a tavalyi tanévben nyújtott teljesítménye alapján került be a válogató fordulóba, majd onnan a nemzetközi döntőbe.

Fotópályázat - Édesvíz

Az Európa Jövője Egyesület egy nemzetközi projekt részeként országos fotópályázatot hirdetett Édesvíz címmel 11-30 év közötti fiataloknak olyan pályamunkák benyújtására, amelyek a klímaválsággal kapcsolatos problémákra hívják fel a figyelmet. A pályázaton Baski Zsanett 6.A Virágoskert a belvárosban c. képével I. helyezést ért el.

Elindult az MTA Alumni programjának idei évadja a Bányaiban

A Magyar Tudományos Akadémia Alumni programja azzal a céllal jött létre, hogy felkarolja és segítse azokat a fiatal tehetségeket, akik késztetést éreznek magukban arra, hogy elmélyüljenek valamely tudományágban és kutatói pályára lépjenek. Ennek érdekében az akadémia tagjai egykori alma materükbe vagy egy általuk választott középiskolába látogatnak el és a jelenlegi diákoknak mutatják be tudományterületük legizgalmasabb részleteit. 2022.

2022. október 20-án Dr. Nagy Balázs, a BME adjunktusa, az Építőanyagok és Magasépítés Tanszék előadója az épületenergetikáról, a korszerű építőanyagokról és azok kutatásáról tartott előadást az MTA Alumni Program keretében.

Az energiaválság és a klímaváltozás nagyon aktuálissá tette a témát, ez tükröződött az érdeklődők számában is, több mint 70 diák és tanár hallgatta végig az előadást az iskola dísztermében.

Az előadás első részben betekintést kaptunk a korszerű hőszigetelő téglák fejlesztésébe. Az átlagember legfeljebb annyit tud a hőszigetelő téglákról, hogy légréseket tartalmaznak a jobb szigetelés érdekében, a légrések elhelyezkedését csak egy mintának látjuk a téglában. Az előadáson megtudtuk, hogy ez egy elég naiv megközelítés. Az előadó bemutatta, hogy hogyan terveznek meg egy ilyen téglát a laboratóriumban. A tervezés - a hővezetés fizikai elveit felhasználva – informatikai környezetben történik, lényegében egy modell készül arról, hogy hogyan jut át a hő a tervezett téglán. Ezzel a módszerrel külön lehet tervezni az épülő fal különböző részeire optimalizált téglákat, például tervezhetők a sarkokra szánt elemek, így csökkentve a hőhidak kialakulásának esélyét. A bemutatott szimulációs módszerrel jelentős költségmegtakarítás érhető el a gyártók számára, nem kell legyártaniuk a kísérleti téglákat előállító drága gépsorokat.

Láttunk más példákat is a szimulációs program felhasználására. Nagyon érdekes volt megnézni, hogyan viselkedik egy födém épülettűz esetén, mennyi idő alatt melegszik át annyira, hogy már veszélyes közlekedni rajta.

A kőolajból előállított „hungarocell” szigetelők áremelkedése töretlen az elmúlt években, kiváltásuk nagyon időszerűvé vált. Az előadás következő része erre folyamatra fókuszált, az új alternatív hőszigetelő anyagok kutatásáról és fejlesztéséről szólt. Nem gondoltuk volna, hogy hőszigetelőként a csirketoll is egy lehetséges megoldás, miközben ez az anyag nagy mennyiségben, ipari hulladékként halmozódik fel az élelmiszeriparban. Épületek szigetelésére nem volt alkalmas, de a fagyasztott áruk szállításánál nagyon jól használható termék készült belőle.

Végigkövethettünk egy Műegyetemen folyó fejlesztést, melyben szalmából állítottak elő falak szigetelésére alkalmas blokkokat. A szalmaszál szerkezeti bemutatásával kezdődött az ismertető, az elektronmikroszkóppal készült képek megmutatták, hogy miért alkalmas a szál préselt állapotban is hőszigetelésre. Az anyag tűzállóságát az önkioltó kompozit kivitelezés biztosítja, miközben a falak szellőzését sem gátolja meg. Környezetbarát a gyártása és a felhasználást követően a környezetet nem terhelve bomlik le.

Az építkezés során felhasznált anyagok, elemek hőtani tulajdonágait, a kivitelezés minőségét a kész épületeken is lehet vizsgálni, erre szolgál például az infrakamera. Az előadás zárásaként ezzel a módszerrel, eszközzel ismerkedhettek meg az érdeklődők, majd ki is próbálhatták a bemutatott kamerát.

Az előadást kötetlen beszélgetés követte, melyen az előadó a szakmai kérdések mellett a továbbtanulási lehetőségeket érintő kérdésekre is válaszolt.

Bolyai Matematika Csapatverseny

A Bolyai Matematika Csapatverseny megyei fordulójában a következő eredményeket érték el a bányais csapatok:

Halupa-Tiba Virág, Schweibert Luca Klára, Varga Vanda, Veress Réka 5.A osztályos tanulókból álló BJG lányok csapat 3. helyezést ért el. (országos döntős)
Felkészítő tanár: Bogdányné Pigniczki Erzsébet, Szittyai István
Almási Andor, Gonda Ábel, Kismarczi Botond, Eszik Zalán 6.osztályos tanulókból álló Huckerhackers nevű csapat 1. helyezést ért el. (döntős)
Felkészítő tanár: Reiterné Makra Zsuzsanna
Bakos Bori Janka, Fekete Ákos, Szénás Viktória, Zólyomi Botond 6. osztályos tanulókból álló 6.a(lma)sok nevű csapat 4. helyezést ért el.
Felkészítő tanár: Reiterné Makra Zsuzsanna
Szabó Vince, Marticsek Maja, Veres Lázár 6.osztályos tanulókból álló Három harmad nevű csapat 6. helyezést ért el.
Felkészítő tanár: Reiterné Makra Zsuzsanna, Kiss Róbert
Bánhegyi Barnabás, Korpácsi Nóra, Szappanos Kadosa, Zelenyánszki Bánk 7.B osztályos tanulókból álló Kell az a torta nevű csapat 2. helyezést ért el. (döntős)
Felkészítő tanár: Bogdányné Pigniczki Erzsébet
Kakuszi Lili, Bátay Liliána, Bognár Nóra, Mohay Janka 7.A osztályos tanulókból álló Végtelen szakaszos tizedes törtek nevű csapat 3. helyezést ért el. (döntős)
Felkészítő tanár: Szittyai István
Szabó Ármin, Király-Kósa Kamill, Fakan Gergő, Tóth Tibor 7.A osztályos tanulókból álló Valami bonyolult nevű csapat 4. helyezést ért el.
Felkészítő tanár: Szittyai István
Agárdi Áron, Kiss Dusán, Szivák Péter 7.B osztályos tanulókból álló Csedfísz nevű csapat 6. helyezést ért el.
Felkészítő tanár: Bogdányné Pigniczki Erzsébet
Lázár Benedek, Simity Zorán, Suba Olivér, Zólyomi Csongor 8. osztályos tanulókból álló Lézer Benedek nevű csapat 1. helyezést ért el. (döntős)
Felkészítő tanár: Badó Zsolt
Fábián Gergő, Halmos Márton, Makai László, Székedi Igor 8. osztályos tanulókból álló Névtelenek nevű csapat 2. helyezést ért el. (döntős)
Felkészítő tanár: Kiss Róbert
Gyenes Zsuzsanna, Heizer Orsolya, Kovács Adél Emma, Kovács Luca Kata 8. osztályos tanulókból álló a+b=4 nevű csapat 3. helyezést ért el. (döntős)
Felkészítő tanár: Badó Zsolt, Kiss Róbert

A Bolyai Matematika Csapatverseny Bács-Kiskun Megyei fordulójának tanári fődíját Szittyai István tanár úr kapta.

Országos Disputa Verseny

A 46. Országos Disputa Versenyen a II. korcsoportban csapatban Gallyas Georgina és Erős Fanni 9.A osztályos tanulók Hegyközi Bálint csapattársukkal 1. helyezést értek el. Erős Fanni a döntő legjobb szónoka elismerést is megkapta. Felkészítő tanár: dr. Ujlaky István.

Szívünk Napja Fotópályázat

A Magyar Kardiológusok Társasága és a Magyar Kardiológusok Társaságának Szívalapítványa a Szívünk Napja programsorozat alkalmából országos fotópályázatot hirdetett a  „Szívünk Napja 2022 – #ASzívEreje” címmel. A pályázat célja, hogy a Szívünk Napjának látogatói – legyenek akár gyermekek vagy felnőttek — a kreatív alkotások hatására elgondolkodjanak rajta, mit jelent a számukra a saját és szeretteik vagy embertársaik szívének ereje, akár fizikai, egészségügyi és/vagy lelki értelemben. A kiíró olyan képeket (rajzokat, festményeket, fotókat, kollázsokat vagy más vizuális alkotásokat), illetve azokhoz tartozó üzeneteket várt a pályázatra, amelyek ráirányítják a figyelmet a szívünkre, annak fontosságára, az egészséges életmód szerepére az életünkben. Iskolánk tanulói a Kiskun Művészeti Iskola Fotó- film tanszakos tanulói, Sántáné Beke Anikó tanárnő segítségével a következő eredményeket érték el:
Kaszanitzky Gergő 5.A (7- 10. éves korosztályban): 1. helyezés
Kunos Emma 5.A ( 11- 14. éves korosztályban  ): 1. helyezés
Veress Bálint 5.A ( 11- 14. éves korosztály): 2. helyezés.

 

Ismét nagy siker volt a Kutatók Éjszakája iskolánkban

2022. szeptember 30-án pénteken érdeklődők százai látogattak el a Bányai Júlia Gimnáziumba, hogy részt vegyenek a tudományokat népszerűsítő programokon. Az esti programon több, mint 800 regisztrált látogató vett részt.
Nagyon sokan visszatérő vendégek, hiszen az intézmény évről-évre magas színvonalú előadások és interaktív foglalkozások széles palettájával kelti fel a különböző tudományágak iránt az érdeklődést. Idén sem történt ez másképp. A gimnázium elhivatott, az ismeretterjesztés erejében továbbra is bízó pedagógusai és tehetséges diákjai valamint meghívott előadók gondoskodtak a péntek este hasznos és szórakoztató eltöltéséről.
Reiterné Makra Zsuzsanna tanárnő irányításával interaktív foglalkozás keretében érdekes kémiai és fizikai folyamatokat lehetett megfigyelni közelről, szabad szemmel és mikroszkóppal. Hangya Kinga és Székedi Fanni tanulók segítségével önállóan is kísérletezhettek az érdeklődők.
„Hangos egyveleg”, a hangok világában tett 45 perces séta keretében igyekezett Szittyai István tanár úr és Manga Milán jobban megértetni mindennapjaink egyik legtermészetesebb jelenségkörét.
Vajon érdemes lenne még mindig abakusszal számolni a hétköznapokban is? Ha egy robotot megtanítunk a használatára, gyorsabban fog számolni vele, mint mi? Ezekre a kérdésekre keresték a választ a vendégek Bogdányné Pigniczki Erzsébet, Halász Alexandra tanárnők és Zólyomi Csongor tanuló segítségével.
A látogatók kipróbálhatták Kovács János MateKIT elnevezésű díjnyertes matematikai oktatóprogramját, mely könnyebbé és élményszerűbbé teszi a tanulást a diákok számára.
Tálas László Máté Albániában szerzett élményeiről számolt be. A térség a keleti-mediterrán és kontinentális-balkáni klímák kereszteződésében elhelyezkedő, hegyekben gazdag, növényföldrajzilag is nagyon izgalmas terület.
Forgó Olivér 10.A osztályos tanuló bemutatta saját készítésű infrahárfáját, egy elektronikai eszközökkel készült húros hangszert, amelyen nincsenek húrok. A húrokat az infravörös tartományban működő fénysugarak helyettesítik, azaz a látszólag az üres térben mozgatott kézmozdulatokkal lehet dallamot játszani a hangszeren.
Egy tudományos játszóház keretében a robotika és robotprogramozás volt a főszereplő: elektromos meghajtású robotok programozásával demonstrálták a házigazdák, Kiss Róbert és tanítványai, milyen előremutató szerepe van a robotoknak a környezettudatos közlekedésben. A látogatók, életkortól függetlenül, maguk is kipróbálhatták az elektromos járművek egyszerű programozását.
Szintén a környezettudatos közlekedés volt a főszereplő az est barkács-programjában, ahol a látogató gyerekek egy szolár panellel feltölthető elektromos autót építettek meg, melyet aztán haza is vihettek magukkal. A szervező diákok, Ádám Zsófia, Bogár-Szabó Mihály, Bori Kristóf, Hajnal Balázs és Nyíri Kata Luca bevezető előadással és szerelési tanácsokkal járultak hozzá a sikeres járműépítéshez.
A jó idő segítette a hagyományosan egyik legnépszerűbb program, az udvari kísérletek lebonyolítását. Kiss Róbert és Pető Szabolcs olyan zárt térben nem kivitelezhető kísérleteket mutattak be, amelyek során garantáltan égett, füstölt, robbant vagy repült valami. Diák segítőik voltak: Bori Kristóf, Forgó Olivér, Kakuszi Bence és Kovács-Bánhalmi Hédi Zita.
Nagy kedvenc volt a Bányai Állati Tárlat program, ahol Korsósné Jávorka Zsuzsanna, Szabó Ödön szaktanárok és Geréb Levente és Laczkó Zsombor diákok segítségével ismerkedhettek meg a vendégek a különböző, otthonokban tartott, de egyáltalán nem hagyományos kedvencekkel. Volt minden: botsáska, gekkó, óriáshangyák, gabonasikló, pók és csiga.
A természettudományokon túl egyéb tudományterületek és további programok is hozzájárultak a színvonalas szórakozáshoz. Dr. Ujlaky István előadásában a földrajzi, történelmi és irodalmi ismeretek szintézisét nyújtotta Norvégia és a tenger kapcsolatáról.
A társadalmi nemekhez (gender) kötött sztereotípiák áthatják életünket, kezdve gyermekkorban a "megfelelő" játékok kiválasztásával. Jankay Éva tanárnő előadása arról szólt, hogyan jelenik meg ez az irodalomban.
Varga Györgyi és Farkasné Takács Tünde révén szövegvilágokban kalandozhattak a résztvevők, hiszen minden szöveg egy új univerzum, mely lehet realitásunkhoz közeli vagy akár nagyon távoli is.
KAHOOT! Sok diák számára ismerősen hangzik, hiszen segítségével játékos, izgalmas formában bővíthetik és ellenőrizhetik ismereteiket. Nagy Ildikó tanárnő állított össze az interaktív játékot őseink szellemi kultúrájáról és tárgyi eszközeiről. Mit ettek, mivel játszottak, hogyan beszéltek nagyszüleink 100 évvel ezelőtt?
A szabadulószobát minden évben sokan próbálják ki. Az izgalmat ezúttal is a tényleges bezártság, a rohamosan csökkenő idő, a számos kreatív feladat adta. A 4-6 fős csapatokat Berkecz Hanna koordinálta.
A hagyományos ördöglakat program gyereket-felnőttet egyaránt rabul ejt évről-évre, és nem engedi őket. Berkecz Pál tanár úr pedig idén is győzte erővel és magyarázattal, hogy mégiscsak kiszabaduljanak.
Az est sikere bizonyította a szervezők által pólójukon viselt szlogent: Science doesn’t care what you believe in.

Ismét Kutatók Éjszakája a Bányaiban!

Tisztelettel várunk minden érdeklődőt az immár hagyományosan megrendezett Kutatók Éjszakája rendezvényünkre. Programjainkról a következő linken található bővebb információ: https://app.kutatokejszakaja.hu/intezmenyek/kecskemeti-banyai-julia-gimnazium

Felvételi tájékoztató

A 2025/26. tanévre vonatkozó felvételi tájékoztató 2024. október 20. után jelenik meg.

KÖMAL 2021/2022

A KÖMAL (Középiskolai Matematikai és Fizikai Lapok) által a 2021/2022-es tanévre kiírt versenyeken a következő kiemelkedő bányais eredmények születtek:
C-jelű matematika gyakorlatok 9-10. oszt. kategóriában:
Nagy Korina (9.A) 1. helyezés, Petrányi Lilla (9.A) 2. helyezés. Felkészítő tanár: Reiterné Makra Zsuzsanna.
I-jelű informatika gyakorlatok: Nagy Korina 2. helyezés
S -jelű informatika feladatok : Nagy Korina dicséret (4.helyezés)

Édes anyanyelvünk

Az "Édes anyanyelvünk" nyelvhasználati verseny Baján megrendezett megyei döntőjében Tóth Hanga Katalin 9.A osztályos tanuló 3. helyezést ért el. Felkészítő tanára: Varga Györgyi.

FÉNY-JÁTSZÓ-TÉR

Az a megtiszteltetés érte iskolánkat, a Bányait, hogy városunk kulturális életének egyik doyenje, a 85 éves Otthon Mozi megkért minket, segítsünk a "születésnapi zsúron" a vendégek kiszolgálásában.
Sok minden kell a MOZI-hoz, többek között fény, játék és tér.
No, ezért lesz ott egy FÉNY-JÁTSZÓ-TÉR is 2022. szeptember 17-én, szombaton 14 és 17 óra között.
A fizika és kémia szakköröseink már második hete A FÉNY JÁTÉKAI-t készítik össze a 85 éves tiszteletére.
Magunkkal visszük az elektromágneses spektrum teljes látható tartományát. Sőt, majd egy kicsit alá és fölé is benézünk. (Persze ez itt most képzavar... de a moziban nem zavar a kép, ezért így marad.)
Elhajlítjuk, szűrjük, szórjuk, sokszorozzuk, keverjük, analizáljuk, polarizáljuk, fókuszáljuk, törjük, lassítjuk, hangszeren billentyűnek használjuk, illúziót keltünk vele, visszaverjük részlegesen és teljesen azt, ami nélkül nem lenne MOZI, a FÉNY-t.
FIAT LUX! - LEGYEN FÉNY!
(Többek szerint ez volt az első innováció.)
https://www.facebook.com/events/795531431624616/?ref=newsfeed


Ön itt van: Kezdőlap