Kecskeméti Bányai Júlia Gimnázium Robotika Csoport |
|
Kecskemét Megyei Jogú Város Önkormányzatának támogatásával |
Időpont:
2017. április 8.
Helyszín:
Kecskeméti Bányai Júlia Gimnázium, 6000 Kecskemét, Nyíri u.
11.
GPS:
46.908576, 19.680897
Média megjelenések és marketing
Gong rádió - előzetes beharangozó interjú (mp3 hanganyag) - Műsorvezető, szerkesztő: B. Radics Kata
1. rész: Robotika konferencia 1. - Mozaik, 2017.04.04.
2. rész: Robotika konferencia 2. - Mozaik, 2017.04.04.
Portálok, weblapok, online híradások
Hírös.hu (2017.04.08): http://hiros.hu/robotika-ovodatol-egyetemig-–-a-digitalis-oktatas-kremje-a-banyaiban
Bács-Kiskun Megye Online (2017.04.09): http://www.baon.hu/bacs-kiskun/kozelet/a-robotikarol-es-az-oktatasrol-szolt-a-konferencia-719150/
Kecskemét Online (2017.04.09): http://keol.hu/kecskemet/robotika-ovodatol-egyetemig-konferencia-es-tehetsegnap-a-banyaiban
Helyiválasz (2017.04.09): http://helyivalasz.hu/bacs-kiskun-megye/robotika-ovodatol-egyetemig-konferencia-es-tehetsegnap-a-banyaiban
Kecskeméti Napló (2017.04.09): http://kecskemeti.naplo.online/archivum/fb8d38a63c269b4c5a4436f954027fb0615e5285/share/
Oktatási Hivatal (2017.03.10): https://www.oktatas.hu/kozneveles/pok/szeged/robotika_konferencia/
Neumann János Számítógép-tudományi Társaság (2017.03.16): http://njszt.hu/sites/default/files/njszt_hirlevel_274sz.__2017.03.16.pdf
Konferencia nyitó videó
Statikus háttérkép (pptx)
Nyitó videó (mp4)
Az előadások letölthető prezentációi
Délelőtti plenáris előadások
Singer Péter - Digitális Oktatási környezet megteremtésére irányuló kormányzati törekvések
Dr. Ábrahám László -
Óvodától az űrtechnológiáig - az NI mentor programja
|
Délutáni 4. szekció előadásai
|
Délutáni 3. szekció
Délutáni 2. szekció letölthető anyaga
LEGO WeDo - 4-es projekt - Frog's Metamorphosis |
Délutáni 1. szekció letölthető anyagai
MoreToMath
|
Program
10.00-13.15
Plenáris program
10.00 Vendégek köszöntése –
Dr. Lukács Lajos (Bányai Júlia
Gimnázium, intézményvezető)
10.05 A konferencia megnyitása –
Szemereyné Pataki Klaudia (KMJV
Polgármestere)
10.15-től szakmai előadások
Czunyiné dr. Bertalan Judit (digitális tartalomfejlesztésért felelős kormánybiztos)
Singer Péter (köznevelési államtitkárság, tartalom- és módszertanfejlesztési osztályvezető)
-
Óvodától az
űrtechnológiáig - az NI mentor programja
Dr. Ábrahám László (National
Instruments Hungary Kft., ügyvezető igazgató, Debrecen)
-
LEGO oktatási módszertan
és LEGO tananyagok
Kopasz Anikó (H-Didakt Kft,
ügyvezető igazgató, Budapest)
-
Hogyan tegyük trendivé a természettudományos tárgyakat az óvodától az egyetemig?
Dr. Lukács Pál (Pallasz Athéné
Egyetem, Járműtechnológia tanszék, tanszékvezető főiskolai tanár, Kecskemét)
Dr. Dőry Tibor (Mobilis Központ,
ügyvezető igazgató, Győr)
11.30-tól Kávészünet
12.00 – 13.15 Szakmai előadások
Kiss Róbert (Bányai Júlia
Gimnázium, okleveles középiskolai mestertanár, Kecskemét)
Dr. Pásztor Attila (PAE GAMF Kar,
főiskolai tanár, Kecskemét)
Tisza Géza (Informatikai
Vállalkozások Szövetsége, oktatási szakértő, Budapest)
-
Egyetemi robotika, hallgatói
szemmel
Kiss Ádám (Budapesti Műszaki és
Gazdaságtudományi Egyetem, BSc Hallgató, Budapest)
-
Mit tanul a
gyerek a robotversenyeken - egy apa szemével
Kurucz Balázs (ARDE Hungary Kft.
/ Fazekas RoboTeam, Ügyvezető / Coach)
13.15-14.00 Ebéd, állófogadás
14.00-15.30
Interaktív
szekció programok
Bemutató foglalkozások,
műhelymunka
1. szekció: LEGO Matek – MoreToMath (általános
iskola alsó tagozat)
A foglalkozást vezeti:
Szőkéné Küri Zsuzsa
2. szekció: LEGO WeDo (általános iskola alsó tagozat)
A foglalkozást vezeti:
Kiss Róbert
3. szekció: LEGO MINDSTORMS (általános iskola felső tagozat, középiskola)
A foglalkozást vezeti:
Halász Alexandra
4. szekció: LEGO robotika (középiskola)
Moderátor: Máthé Ildikó
Hajdúböszörményi
Robotika Műhely, vezető mentor:
Oláh Tibor
(Hajdúböszörményi Bocskai István Gimnázium)
- Ecsedi
Boglárka –
Hajdúböszörményi Robotika Tehetséggondozó Műhely bemutatása
- Forgács
Benjámin – Intelligens Városirányítási Rendszer
- Kocsis
Mátyás – Vízkeménység megszüntetése autonóm módon működő robotokkal
Kecskeméti Robotika
Műhely, vezető mentor:
Kiss Róbert (Kecskeméti Bányai
Júlia Gimnázium)
- Kaptás Flóra, Rácz Zsombor – Rajintelligencia alapú terepfelderítés
-
Nyíri Anna Eszter, Mihalik Dániel –
Marsjáró robot szimuláció MINDSTORMS NXT
robotokkal
-
Hegedűs András, Varga Ákos – Működő Smart Home modell
-
Finta Imre, Szakali Benedek – Smart Truck Swarm Modell
Soproni Robotika
Műhely, vezető mentor:
Lang Ágota (Soproni Széchenyi
István Gimnázium)
- Lang
Ágota és diákjai – Mi fér bele egy "Robotika szakkör"-be? Kilenc év robotika
legfontosabb projektjei
Csongrádi Robotika
Műhely, vezető mentor:
Gilicze Tamás és
Giliczéné László Kókai Mária (Csongrádi Batsányi János Gimnázium)
-
Gilicze Tamás – Út a LEGO robotoktól a saját készítésű robotokig
-
Gilicze Kristóf – RoboCup2016
Budapesti Robotika
Műhely, vezető mentor:
Karsai Zsuzsanna (Budapesti
Fazekas Mihály Gimnázium)
-
Kurucz Mártom, Fey Mihály, Umann Dávid – Legó flipper
15.45 A konferencia zárása
Az előadások tartalmi összefoglalói
Óvodától az űrtechnológiáig - az NI mentor programja |
Dr. Ábrahám László (National Instruments Hungary Kft., ügyvezető igazgató, Debrecen) |
|
A mai világ mérnökei olyan nagy problémák megoldásán dolgoznak, mint a fúziós energia hasznosítása vagy az agyműködés mélyebb megismerése, mégis azt látja a legtöbb mérnököket foglalkoztató cég, hogy nehéz a megfelelő mennyiségben és minőségben új munkaerőt találni. Ennek a kettősségnek a hátterét és a probléma egy lehetséges megoldását járjuk körbe az előadás alatt.
|
||
LEGO oktatási módszertan és LEGO tananyagok |
Kopasz Anikó (H-Didakt Kft, ügyvezető igazgató, Budapest) |
http://hdidakt.hu/ |
A LEGO Education által kifejlesztett oktatási szemlélet és módszertan lényege, hogy azon kompetenciák fejlesztésére koncentrál, amikre biztosan szüksége lesz munkakezdéskor a ma még iskolapadban ülő gyerekeknek. Olyan eszközökön keresztül fejleszti ezen kompetenciákat, amik közel állnak a gyerekekhez, ami motiválja őket, és amiben sikerélményekhez juthatnak a kevésbé tehetségesek és a nagyon ügyesek is.
|
||
Hogyan tegyük trendivé a természettudományos tárgyakat az óvodától az egyetemig? |
Dr. Lukács Pál (Pallasz Athéné Egyetem, Járműtechnológia tanszék, tanszékvezető főiskolai tanár, Kecskemét) |
http://gamf.uni-pae.hu/kezdolap |
Az elmúlt évtizedekben
jelentősen leértékelődött a természettudományos
tárgyak szeretete, tisztelete Magyarországon. Az
oktatási rendszer alsóbb szintjeiről a fiatalok
egyre hiányosabb tudással kerülnek fel az
egyetemekig, ahol jelentős felzárkóztató
tevékenységre van szükség az elmaradt ismeretek
pótlására. Az ország gazdasági fejlődéséhez, a
jövőbeli trendekhez való megfelelő igazodáshoz
feltétlenül szükség van a matematika, fizika,
kémia, egyéb természettudományos tárgyak újbóli
megszerettetésére. Az előadás megpróbálja számba
venni azokat a szükséges lépéseket, amelyek
okvetlenül szükségesek a rendszer jelenlegi
működésének átalakításához, a
természettudományos oktatás újbóli trendivé
tételéhez.
|
||
A Mobilis Lego mentor – versenyrendező – csapatfelkészítő – hálózatépítő tevékenységének a bemutatása |
Dr. Dőry Tibor (Mobilis Központ, ügyvezető igazgató, Győr) |
http://www.mobilis-gyor.hu/ |
A Mobilis, mint „science center” küldetésének meghatározó része az automatizálás, robotizáció és a jövő technológiáinak élményszerű bemutatása, valamint a diákok és szülők – iskolák – gazdasági élet közötti kapcsolatok szervezése. Az előadásban kifejtésre kerül a Mobilis hálózatépítő és mentor szerepe, hiszen felismertük, hogy a Lego szakkörök és az FLL versenyek kiváló eszközt jelentenek a műszaki pályaorientációhoz. Mentor programunk keretében egy helyi vállalat (Nemak) anyagi támogatást nyújt a térségben található iskolai csapatok számára az eszközbeszerzéshez és versenyeztetéshez, cserébe láthatóságot és közvetlen csatornát kap az iskolához. A Mobilis mint csapatfelkészítő évek óta Lego robot programozó szakköröket tart és segíti a csapatok felkészülését a regionális versenyeken. A Mobilis mint versenyrendező két tanulóév (zsűrizés, bíráskodás regionális és nemzetközi FLL versenyeken) után rendezte meg az első győri regionális versenyt 2016. decemberében, aminek tapasztalataival és a jövőre vonatkozó kitekintéssel zárul az előadás.
|
||
Tudomány vagy játék? |
Kiss Róbert (Bányai Júlia Gimnázium, okleveles középiskolai mestertanár, Kecskemét) |
http://banyai-kkt.sulinet.hu/ |
A robotika, a XXI. század
vitathatatlanul egyik vezető kutatási területe.
A középiskolai oktatásban is megvan a szerepe,
hiszen a műszaki és informatikai
kompetenciafejlesztés és problémamegoldás olyan
eszköze lehet, amely megfelelő alapozást adhat a
későbbi tudományos célok felé. Elegendő csak a
következő fogalmakra gondolni: rajintelligencia,
okos otthon, térinformatika. Ha ezeket
definiálni kellene egy átlagos felhasználónak,
akkor nehezen tudná a lényeget megfogalmazni.
Ugyanakkor a műszaki és informatikai
kutatásokban a XXI. század jelentős fejlesztési
irányairól van szó. Úgy tűnhet a középiskolai
oktatás tartalmától nagyon távol állnak mindezek.
Be lehet-e építeni középiskolai gyakorlati
projekteken keresztül a tartalmukat az oktatásba?
Van-e hozzá eszköz, módszertan, megfelelő
tanulói tudás? Milyen hatása lehet mindennek a
későbbi karrier, pályaválasztás szempontjából?
|
||
Innovatív eszközökkel és módszerekkel támogatott programozás oktatás rövid és hosszú távú hatásvizsgálata |
Dr. Pásztor Attila
(PAE GAMF Kar, főiskolai tanár, Kecskemét) |
http://gamf.uni-pae.hu/kezdolap |
A prezentáció azt mutatja be, hogy milyen új eszközöket és módszereket használunk a Pallasz Athéné Egyetem GAMF karán a kezdők programozás oktatásában. Bemutatom, hogy milyen negatív hatásokkal kell megküzdeniük a kezdő programozást tanuló hallgatóknak. A tapasztalatokat összevetettem a hasonló témában, külföldön lezajlott kísérletek eredményeivel. A negatív hatások „kiküszöbölésére” a programozás tanulás hagyományos módszerei mellett új eszközöket is használunk, mint a programozható RCX, NXT és EV3 robotokat, valamint szakítva a behaviorista oktatási módszerrel, óráinkon konstruktív oktatási módszerként a projektoktatást is bevezettünk. Egy tanítási szemeszter után azt mértük, hogy milyen hatással használhatóak fel a megváltozott tanulási környezetben a robotok, s az eredményesebb tanulási-tanítási folyamathoz társított tanítási stratégiák, tanulásszervezési módok, munkaformák és eszközök milyen hatással voltak a tanulók alapvető programozói tudására és készségeire, hogyan változtatták meg a tantárgy iránti attitűdöket, a programozási énképet, mint tanulási motívumot. A kutatást ugyanazon a mintán folytattuk két év múlva is, vizsgálva, hogy hosszútávon milyen előnyök származhatnak az új eszközök és módszerek alkalmazásából.
|
||
IVSZ a digitális oktatásért |
Tisza Géza (Informatikai Vállalkozások Szövetsége, oktatási szakértő, Budapest) |
http://ivsz.hu/ |
Ma már nem számít túl
merésznek, ha azt mondjuk: a jövőben minden
munkahely digitális munkahely lesz, és minden
munkavállaló informatikus, de legalábbis magas
szintű informatikai ismeretekkel, digitális
kompetenciával kell rendelkezzen. Mert az olyan
feladatokat, amihez majd ez nem kell, robotok
végzik el.
|
||
Egyetemi robotika, hallgatói szemmel |
Kiss Ádám (Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, BSc Hallgató, Budapest) |
https://twitter.com/fw_team |
Ahogy a robotika egyre
prominensebb helyet kap mindennapi életünkben,
úgy fut fel a robotika felsőoktatásba
integrálása is. Az elmúlt évben egy nagy
költségvetésű felkészülés végén a magyar
delegáció tagjaként Indiába utaztam, hogy
képviseljem hazánkat a World Robot Olympiad
világversenyen.
|
||
Mit tanul a gyerek a robotversenyeken - egy apa szemével |
Kurucz Balázs (ARDE Hungary Kft. / Fazekas RoboTeam, Ügyvezető / Coach) |
http://www.arde.hu/ |
A fiam révén 2014 óta ismerkedek a magyarországi robot és robotprogramozó versenyekkel. 4 év alatt 5 különféle lebonyolítású és szabályzatú versenyen vettünk rész, 20 különböző fordulóban. Trénerként végigkísértem a csapat felkészülését és ott is voltam a versenyeken. Tanárként végeztem, mániám az edutainment. A fiamon közvetlenül tapasztalom, hogy az átlag magyar tanulóhoz képest miben és mennyivel tud többet a robotversenyek révén. Az előadásban ezt osztom meg, hogy miért érdemes a gyerekeknek robotszakkörre és robotversenyekre járni.
|
||
Interaktív szekció program - délután |
||
A LEGO EDUCATION olyan,
tanulást segítő megoldásokat fejleszt, melyek
betekintést nyújtanak tudomány és technológia
rövid történetébe, miközben a tanulás folyamatát
egy élménnyé teszik. Az oktatási eszközök úgy
készültek, hogy a kísérletekben résztvevő diákok
aktív közreműködésüknek köszönhetően első
kézből, saját bőrükön szerzett tapasztalatokkal
fejlesszék a szerkezetekkel, azok működésével
valamint a matematikával, programozási
technikákkal kapcsolatos ismereteiket. |
||
1. szekció: LEGO Matek – MoreToMath
(általános iskola alsó
tagozat) |
A matematika problémák
nehezen fogalmazhatók meg kisgyermekek számára.
Gyakran okoz gondot, hogy az elvont gondolkodás,
hogyan építhető be a problémamegoldó folyamatba.
Ez az innovatív oktatási eszköz és módszer a jól
ismert LEGO kockát hívja segítségül, hogy az
elvont matematikát kézzelfoghatóvá tehessük.
|
|
2. szekció:
LEGO WeDo
(általános iskola alsó tagozat) |
Az oktatási eszköz olyan
tudományos projekteket tartalmaz, amelyeknek
segítségével a diákok testközelből is
megismerkedhetnek a mérnöki gondolkodás valamint
a programozás alapjaival. A WeDo 2.0
tananyagával a diákok fejlesztik a
problémamegoldó készségüket valamint saját
egyedi megoldást dolgozhatnak ki maguknak,
amivel belépnek a felfedezések világába.
|
|
3. szekció:
LEGO
MINDSTORMS (általános iskola felső tagozat, középiskola) |
1998-ban a LEGO Csoport
forradalmasította a népszerű oktató robotok
világát egy úttörő elgondoláson alapuló
termékkel a LEGO MINDSTORMS-szal. Az elképzelés
lényege az intelligens LEGO Tégla, mely lehetővé
tette a használóknak, hogy ne csak építsék,
hanem programozzák és mozgassák is a robotokat.
|
|
4. szekció:
LEGO
robotika
(általános- és középiskola) |
Haladó középiskolai műszaki projektekből láthat ízelítőt a látogató. Magyarország kiemelt robotika oktatással foglalkozó műhelyeinek tehetséges diákjai mutatkoznak be, olyan gyakorlatilag kivitelezett projekteken keresztül, amelyek informatikai, műszaki és természettudományos hátterének profizmusa a laikus érdeklődőt valószínűleg ámulatba ejti. Pedig csak a természettudományban kódolt csoda jelenik meg a tehetségek tolmácsolásában. |
|
Hajdúböszörményi Robotika Tehetséggondozó Műhely bemutatása |
A több éve sikerrel működő Robotika Műhely nevéhez fűződik az országos hatókörű Robotolimpia verseny szervezése, valamint az Országos Robotprogramozó csapatverseny egyik szervező intézménye. |
Hajdúböszörményi Bocskai István Gimnázium |
Intelligens Városirányítási Rendszer |
Egy olyan közlekedésirányítási rendszer modellje képezi a projekt alapját, amely a forgalom gyorsítását tűzte ki célul. Az autonóm autókat az intelligens városirányító központtal (Electronical Driving Intelligence in Town) való kommunikáció teszi alkalmassá az útkereszteződéseken történő gyors áthaladásra. |
Hajdúböszörményi Bocskai István Gimnázium |
Vízkeménység megszüntetése autonóm módon működő robotokkal |
A projektben létrehozott
rendszerben önállóan működő MINDSTORMS robotok
vizsgálják és szüntetik meg a víz keménységét.
Szenzoraikkal mérnek, motorokkal adagolják a
vegyszereket és automata módon keverik a
folyadékrendszert. |
Hajdúböszörményi Bocskai István Gimnázium |
Rajintelligencia alapú terepfelderítés |
A projektben olyan robotok szerepelnek melyek egy szennyezett terület keresését és kármentesítését rajként oldják meg. A projekt az azonos programokkal rendelkező robotok kommunikációjára épül. |
Kecskeméti Bányai Júlia Gimnázium |
Marsjáró robot szimuláció MINDSTORMS NXT robotokkal |
Egy olyan szituációt mutatunk be, amelyben egy robot a Mars felszínén nem képes tájékozódni, ezért egy műhold feltérképezi környezetét. Az információkat továbbítja a központnak, ahol ezek alapján kiszámítják a legoptimálisabb útvonalat, amelyen a robot végighalad. A marsjáró robot mozgását és a műholddal, illetve a bázissal való kommunikációját modelleztük. |
Kecskeméti Bányai Júlia Gimnázium |
Működő Smart Home modell |
Az előadás a jövő házairól, a Smart Home-okról szól. Bemutat egy működő modellt a gazdaságos és energiatakarékos háztartások felé. A Smart Home építése LEGO robotok kommunikációjára épülő eszközöket használ. |
Kecskeméti Bányai Júlia Gimnázium |
Smart Truck Swarm Modell |
A modell egy olyan kamionrajt valósít meg, amelynek tagjai automatikusan, emberi beavatkozás nélkül képesek követni az előttük haladó másik kamiont, így az ún. road train-ekhez hasonló kamionrajt alkotnak. A kamionok között automatikus bluetooth alapú kommunikációs kapcsolat van. |
Kecskeméti Bányai Júlia Gimnázium |
Mi fér bele egy "Robotika szakkör"-be? |
Az előadás (is) egy rövid összefoglalása az elmúlt 9 évnek: mi minden történt iskolánkban robotika címszó alatt, amióta megvettük az első NXT-t? |
Soproni Széchenyi István Gimnázium |
Út a lego robotoktól a saját készítésű robotokig |
A lego
robotok szenzorait, vezérlő egységeit zárt
műanyag tokok rejtik. |
Csongrádi Batsányi János Gimnázium |
RoboCup2016 |
A RoboCup a robotok alkalmazásának sokféleségét felvonultató, a robotika és a mesterséges intelligencia nyílt kutatásainak legrangosabb világversenye. A beszámoló a Rescue Maze kategória sajátosságait, a felkészülés menetét, a létrehozott versenyrobotot és a verseny élményeit osztja meg a hallgatósággal. |
Csongrádi Batsányi János Gimnázium |
Legó flipper |
A csapat által készített LEGO flipper a nagy játéktermi gépek mintájára készült. A játékosok mechanikusan tudják a golyókat kilöni és a terelőlapátokat mozgatni. A játékban érzékelők számolják a kilőtt golyókat és az elért pontokat, egyszerre több játékosnak nyújtva a flipper játék élményét. |
Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium |